دلگشا

اجتماعی، فرهنگی ، سینمایی

دلگشا

اجتماعی، فرهنگی ، سینمایی

ده روزپس از کشف


 


اتمام پروژه طرح فاضلاب بلوار طالقانی تا پایان شهریور ماه و قبل از باز شدن مدارس (برای جلوگیری از ترافیک غیر قابل کنترل مهرماه شهر بندرعباس) عاملی بود که که ناگزیرمان کرد که عملیات اجرایی پروژه را بیست و چهار ساعته و بدون کوچکترین وقفه ای دنبال کنیم. این روال از اردیبهشت ماه آغاز شد و همچنان هم ادامه دارد.

تا اینکه صبح روز چهارم شهریور زمانی که برای تحویل شیفت به کارگاه رفتم سرپرست شیفت شب از پیدا شدن شئ ای فلزی که بی شباهت به یک لوله توپ جنگی قدیمی نبود ویک گلوله بزرگ سنگین که گردی آن از سنگ های حفاری شده متمایزش کرده بود هنگام خاکبرداری رو به روی درب اسکله شهید حقانی (اسکله قدیم) در عمق سه متری زمین خبر داد.  مورد مشابهی نیز ساعت 10 صبح بوسیله بیل مکانیکی از دل خاک بیرون آمد.

 مسئله را سریعاً به سازمان میراث فرهنگی گزارش کردیم و نماینده میراث بعد از طهر همان روز برای بازدید از اشیاء کشف شده به محل کشف آنها آمد بررسی کوتاهی روی لوله های توپ انجام داد و تایید کرد که مربوط به دوران صفویه میباشد(البته به شکل کاملاً غیر رسمی). شئ گرد کشف شده را نیز  گلوله منجنیق مربوط به همان دوران شناسایی کردند. همزمان با حظور ایشان خبر نگار خبرگزاری مهر هم خودش را به محل رسانده بود. مصاحبه کوتاهی با من کرد و صحبتی نیز با نماینده میراث فرهنگی که از دور شاهدش بود. وقتی از نحوه انتقال اشیاء کشف شده پرسیدم گفتند باید به محل موزه بندرعباس منتقل شود. قول همکاری دادم و گفتم چون وزن آنها سنگین است میتوانم بوسیله ماشین آلات موجود در کارگاه  آنها را در یک وانت بارگیری کنم ولی برای تخلیه آن نیاز مبرم به جرثقیل دارند. تشکر کردند و گفتند که بزودی خبرمان میدهند.

مکان دقیق پیداشدن این آثار باستانی دقیقاً بین مدرسه علمیه فعلی بندرعباس و همان عمارت گمرک قدیم این شهر و درب ورودی اسکله میباشد. از قدیمی ها شنیده بودم که قدمت این بلوار ساحلی فقط 40 سال است وقبل از آن به جای این بلوار شلوغ و پرترافیک ساحل طبیعی بوده، ولی اسکله شهید حقانی و گمرک قدیم بندرعباس که جایی آن را عمارت کلاه فرنگی هم خوانده اند و جاده رابط گمرک و اسکله قدمتی بیش از اینها داشته است. در حفاری این قسمت جنس زمین از سنگ و ساروج بود و توپ ها نیزدر زیر آن لایه ضخیم سنگ و ساروج کشف شد.

در هر حال اکنون که این مطلب را مینویسم ده روز از کشف این آثار میگذرد و غیر از آن بازدید اولیه و یک تماس کوتاه تلفنی از سوی نماینده میراث فرهنگی و درج خبر آن در خبرگزاری مهر و بازتاب آن در اخبار 20:30 شبکه دو سراسری همه چیز تمام شده به نظر میرسد. آن توپ ها و گلوله منجنیق همچنان روی زمین و در کارگاه طرح فاضلاب نگهداری میشود و روزانه بازدید کنندگان زیادی که از محل این توپ ها باخبر شده اند برای دیدن این آثار و گرفتن عکس یادگاری به کارگاه طرح فاضلاب شهری بندرعباس سر میزنند.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

  این مطلب در شماره اخیر ندای جوان چاپ شده و جالب اینه که الان 13 روز میگذره و هنوز هم خبری نشده برای تحویل این توپ ها.

لینک خبر خبرگزاری مهر

عکس ها از عبد الحسین رضوانی

نظرات 3 + ارسال نظر
من 1389/06/15 ساعت 10:59 ب.ظ http://mymadhouse.blogsky.com

وا!
چه کاریه اصلا؟
خوب بذارن همه چیو از موزه دربیارن بچینن لب خیابون مردم روزانه بیان بازدید کنن باهاشن عکس یادگاری بگیرن
تازه صمیمانه تر هم هست
والا

منم همین رو میگم دیگه. بفرمایید حیف که رمضونه وگرنه چای هم میدادیم به بازدید کنندگان عزیز

هدی 1389/06/16 ساعت 10:03 ق.ظ

انتظارشو داشتم.......کلا اهمیتی نمیدن به چیزی جز حجاب خانومااااا
میگما تا من بیام بندر هم هست؟؟؟؟ بیام منم یه عکس بگیرم...هان؟؟؟؟

فکر کنم بشه دادا. حالا تو بیا

درنین 1389/06/17 ساعت 10:41 ب.ظ http://manhamandornin.persianblog.ir

سلام

فکر کنم سازمان میراث فرهنگی‌، مشغول اسباب کشی‌ به شهرستان است، به توپ و تفنگ هم احتمالا علاقه‌ ایی ندارند.

وبلاگ خانوم جلیلوند را ببینید،مطمئن نیستم ، اما فکر کنم ایشان خبر نگار میراث فرهنگی‌ باشند، شاید کمکی‌ باشه تا توپ‌ها را بندازید تو زمین میراث فرهنگی‌.

بهترین ها

سلام ممنون.
کاش آدرس وبلاگ خانوم جلیلوند رو میذاشتید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد